fredag, juli 21, 2006

Mini-intervju med Mats Erland Larsson
om poesi, sömn och drömmar



Vad är den stora sömnen?

– Det är antagligen en symbol för livet, drömmarna och döden. Det har väl något med det medvetna och det omedvetna att göra. När jag hittade på begreppet "den stora sömnen" för att beskriva min blogg var det väl närmast ett hugskott. Jag kunde associera det till "det stora havet" och färgen på min blogg är ju mörkt blå, som rymden ungefär. Min blogg befinner sig ju ute i etern. Ett tema för min blogg har ju varit kosmos, universum. Det finns alltså ett samband mellan sömnen, havet, världsrymden och etern (internet) och fantasivärlden. Allt det här är ju oändligt. Min förförra bokhylla kallade jag ju "andens hav", hämtat från Harry Martinssons Aniara.

Vad är din drivkraft när du skriver poesi?
– Drivkraften är alltid någon slags urkraft, en magkänsla. Ju bättre jag tycker att en text blir, desto mindre har den filtrerats genom intellektet. Så det rör sig alltså om små och stora utbrott av känslor. De här känsloutbrotten är förlösande, varför jag mår bra av att skriva.

Minns du dina drömmar?
– Särskilt starka drömmar minns jag. Ofta är det själva känslostämningen som lever kvar, eftersom ju drömmarna i sig ofta är så vimsiga. Jag minns dem ofta ett kort slag, sedan glömmer jag dem, för att de sedan vid oväntade tillfällen plötsligt dyker upp igen, som ett minne vilket som helst.

Vad drömmer du om i livet?
– Det där handlar ju om hur jag vill leva mitt liv. På många sätt lever jag ju mitt liv just nu som jag vill leva det. Jag vill läsa, fantisera, skapa, uppleva kärlek och ha någon att diskutera allt det där med. Jag skulle vilja ha mer tid att göra allt det här och leva ett liv utan störande plikter.

Mats Erland Larsson är poet och serietecknare.
Se mer på hans blogg: ooooooooooooooooooooo

________________________

Inga kommentarer: