måndag, augusti 29, 2005

Huskur

För att få bukt med min förkylning tar jag till en inom familjen beprövad metod:
Jag skivar färsk ingefära i tunna skivor, pressar några vitlöksklyftor och en halv citron, häller ner allt i kokhett vatten och låter det dra i drygt tjugo minuter. Silar över vätskan i en kopp och tillsätter honung och en tepåse, för smakens skull. Det känns genast mycket bättre, vet inte om det är faktisk verkan, inbillning, placebo eller vad du vill. Kanske är det den kraftiga smaken som, trots att den lindras av honungen och teet, dominerar och gör att det känns så hälsosamt och uppfriskande. Att bli frisk handlar väl till viss del om vilja och tro, även när det gäller en blygsam förkylning. Jag vill bli frisk! Men om det kostar mig en sjukdag i sängen med en god bok och besk dryck så är det ett pris jag gärna betalar ...

Inga kommentarer: