söndag, augusti 11, 2013

Existerar lycka?

Naturligtvis existerar lycka.
Lycka kan till exempel vara att känna att man har allt man behöver.
Att vara nöjd med det man har.
Kanske kan man säga att tillfredsställelse och tacksamhet är lycka.

Jag är nöjd med min tillvaro eftersom jag har lugn, harmoni, trygghet, vänskap och kärlek i mitt liv. Jag har tillgång till mina inre resurser: kreativiteten, tänkandet, initiativförmågan.
Jag är inte rädd.
Om jag var rädd för att förlora allt jag ägde skulle rädslan prägla min upplevelse av nuet.
Jag är inte rädd för rädslan.
När den kommer tar jag hand om den,
när den kommer tar jag hand om mig.
Jag bemöter rädslan med tillit.

Jag säger till mig själv:
Vad är lycka?  Att ha allt man behöver?
Och om jag faktiskt har allt jag behöver. Behöver jag då "lycka"?
*
Eftertanke:
Man måste nog inbegripa själen för att lyckan ska bli meningsfull.
Sällhet är ett annat ord för lycka, från tyskans Seeligkeit (se även salighet). Seele=själ.
En annan "översättning" av lycka finner jag i min synonymordbok: "stor och djup glädje". Kanske kan man tänka vidare och säga:
Stilla men stor, lugn men djup glädje. Som en brunn full av ljus som mattas av och släcks och tänds igen, i ett harmoniskt skiftande vågmönster. Lycka är också att sova, lycka är en god natts sömn.
En ostsmörgås och en kopp kaffe till frukost, och hela världen utanför. Full av regn. Av solsken. Färger på himlen. Ett välgörande vatten och en grönskande jord.

________________________

Inga kommentarer: