onsdag, januari 27, 2010

Vinterland



Bilden ovan av en krispigt klar vintereftermiddag är drygt en månad gammal. I dag är det strax över noll, slaskigt och blött. En tjock vinterdimma har lagt sig över hustaken och skymmer skogen längre bort. En och annan måssiluett svävar förbi utanför fönstret.

Jag samlar fåglar nu för tiden; nya arter, nya läten. Läser om kajornas avancerade samhällen och flyttfåglarnas häckningsområden. Det är spännande med nya intressen och att upptäcka hur man helt plötsligt får syn på det man intresserar sig för vart man än går. I går på väg till jobbet såg jag en domherre, senare en stare. Jag läser: "Liksom så många andra fåglar med välkända läten ansågs också staren vara en pålitlig väderspåman. När han lät höra sin mjuka flöjtvissling var man säker på att det skulle bli regn."
Och i dag är fönsterrutorna blöta av regndroppar.

Snö, fåglar och inre lugn. Jag dricker yogi-te: citron och ingefära. Läser Kabat-Zinn. Njuter av min ledighet.

En text på dn.se
________________________

Inga kommentarer: