tisdag, december 20, 2005

Stadsbiblioteket i Luleå

Det är tyst och mörkt. Strålkastarna nere vid teatermagasinen lyser upp snöflingornas långsamma färd mot marken. Jag stannar upp ett slag. Betraktar hur snön faller. Fortsätter sedan min vandring längs hamnen. Kommer fram till Stadsbiblioteket. Byggnadens fasad har nio stora bokstäver i rosa neon uppe i vänstra hörnet. Två av dem har slocknat.


Det slår mig nu (så vitt jag kan erinra mig för första gången) att bokstäverna i kolumnen längst ut till höger bildar ordet BOK. Ett sammanträffande, en liten lustighet.

Jag stiger in i biblioteket, slår en lov runt hyllorna. Julböckerna har fått en framträdande plats. Jag får syn på en bok om Narnia, ånyo aktuell. På en disk står en byst i brons som föreställer Eyvind Johnson. Det är ganska få människor i lokalen. Jag blundar och tar på måfå en bok från en hylla. Det blir en roman av Ole Söderström, Hotellet där Ava Gardner försvann. Jag har aldrig hört talas om författaren, titeln tilltalar mig inte. Jag bestämmer mig för att inte låna den.

Ute faller snön fortfarande. I Stadsparken har man låtit bygga en ren av snö och is.
________________________

Inga kommentarer: