fredag, januari 22, 2021

Lättheten

Jag känner mig så lätt idag
En ny sorts lätthet
I kroppen och i tanken
I huvud och i själ
Det är något med ljuset
Jag känner lättheten
lättheten hos en fjäril
Om våren
I solen
Som jag längtar

Efter ljuset längtar jag
Skogen, det gröna, allt som växer
Blommor, fågelsång, att sitta
på en klippa och blunda, kisa
mot solen

Sorgen och saknaden finns där
men lättheten väger upp
Tungsinnets längtan efter tyngdlöshet
Antar att allt är någon form av ekvation
och en fråga om gravitation
Känsla och kalkyl — oförenligt?
Men lättheten väger upp,
det gör den

Jag tar ett steg
ett litet — inget kliv
ett steg i taget
ett steg i steget
osv.
Ett lätt lätt, fjäderlätt,
steg framåt, in i
framtiden

Och känner tillförsikt och
ingen bävan mer
allt blir bra, var det någon som sa?
Inte vet jag, men i alla fall lite bättre —
och lättare och ljusare
Steg för steg

Jag önskar lättheten var smittsam
och kunde spridas med tankekraft
då vore jag volontär
till tjänsten som superspridare
Se upp! Du kan drabbas av känslan
— att bli lätt!
(fjärilslätt)

På tåg på väg på räls
för återseende
av god gammal vän
Som jag inte sett på
— fem hela år! —
Har en känsla av att tiden stått still
eller bara tassat tyst på tå

Åren går
Sedan ses man igen
På nytt

Do-deska-den låter tåget
Uipp-uipp-uipp fjärilen
med små lätta (ljudlösa nästan)
vingslag som slår i mitt
bröst

När ser jag dig igen

Tänker jag för mig själv
Tankarna roterar men de känns
lätta nu
Det mörka, dystra, tunga
har dragit vidare som
svarta moln överflödiga och
förbi
Jag tänker bara lätta tankar nu

Det är ljuset
morgonsolen, gryningssyren i luften
Jag andas
Anden, andningen
(jag tar djupa andetag)

Lättheten —
lättheten får mig nästan att sväva
Och ljuset
Ja, ljuset,
det är ljuset
________________________

Inga kommentarer: