onsdag, november 16, 2005

Snötäckta landskap

I morgontimmens bleka ljus har jag suttit i en restaurangvagn och skådat ut över det förbipasserande landskapet. Ett tunt lager snö hade lagt sig över skog och mark, som en vit hinna, gnistrande i morgonsolen, som en föraning om den annalkande vintern. Jag satt där i tåget och betraktade landskapet genom fönstret, med en kopp kaffe och en bok framför mig. Det slog mig att naturen, trots ödsligheten, föreföll mig så inbjudande, så välkomnande. Det här är ju vad jag är van vid att omge mig med vid den här tiden på året. Här har jag mina rötter.

Tåg är det bästa sättet att resa på: den relativa långsamheten, markbundenheten; det fysiskt påtagliga i vagnarnas krängande, det suggestiva dunkandet från hjulen; man sjunker in i stämningen, känslan av att vara en resenär, att befinna sig som en rörlig punkt mellan punkterna här och där, hemma och borta. Man kontemplerar tid, rörelse och förändring. Min färd har dennna gång tagit mig hundratals kilometer norrut, tillbaka till mina hemtrakter – en återkomst sent i november.
________________________

4 kommentarer:

Unknown sa...

Alla behöver vi gå i dvala ibland, som frusna landskap.

Matti sa...

Som stillheten förkroppsligad, avstannad i rörelse, tills vi sakta tinar upp och så småningom spricker ut igen - pånyttfödda.

Anonym sa...

Ungefär som att byta kostym, menar du?!

Matti sa...

Ja, fast mer som att landa på en ny planet och ta av sig rymddräkten, bara för att upptäcka att det var här du en gång kom till världen ...